Ut og gå – mye bedre enn du tror!

En tur på 30 minutter hver dag er noe av det beste du kan gjøre.

Det prates mye om ulike former for avansert trening som både skal forbrenne fett og gjøre deg lykkelig. Men visste du at det å gå en tur på 30 minutter hver dag er noe av det beste du kan gjøre? Herlig, eller hva?

Før i tiden gikk vi til postkassen og hentet posten. Nå triller den inn i den lommen som smarttelefonen ligger i. Du trenger ikke en gang å besøke butikken for å handle mat – den leveres rett på døren. Studier viser at hele 40 % av alle voksne ikke går turer i det hele tatt, og antallet vokser i takt med at teknologien gjør hverdagslivet enklere.

Det mest effektive du kan gjøre for å få et friskere og lengre liv er å trene, det er vel ingen hemmelighet. Men at du kommer langt med 30 minutter rask gange er noe som flere burde bli klar over.

I følge Anders Hansen, overlege i psykiatri og forfatter av boken ”Hjärnstark”, lever den som beveger seg en halvtime hver dag i snitt fem år lenger. Det er gode nyheter – fordi dette er noe de fleste av oss kan klare å leve opp til!

Sjekk her hvilke fordeler du får med å gå en rask tur hver dag:

1. Du sover bedre!

En morgentur kan gjøre det lettere å sove om kvelden. Dette viser en studie publisert i tidsskriftet Sleep. Etter 16 uker med en ca 30 minutter lang tur om morgenen tre dager i uken, sov personene i studien hele 46 minutter lenger hver natt.

2. Like sunt som å løpe

Tror du at du må ofre blod, svette og tårer for at treningen skal gi god effekt? På tide å tenke nytt. Forbrenner du tilsvarende mange kalorier er de langvarige helseeffektene de samme, i følge forskere ved Harvard Medical School.

3. Redusert risiko for brystkreft

Selv om det bare blir noen få timer i uka så reduserer rask gange risikoen for brystkreft, i følge en studie i Journal of the American Medical Association. Kroppsfettet reduseres i takt med turene, noe som er bra for østrogenverdiene. Studien ble gjort på 74 000 kvinner mellom 50-79 år. De kvinnene som lykkes med å gå ned i vekt ved hjelp av å gå raske turer reduserte risikoen for brystkreft med 30 %. Faktisk ble risikoen redusert med 10-20 % selv om kvinnene fortsatte å være overvektige men gikk regelmessige raske spaserturer!

4. Gjør deg glad

Å gå raske turer kan redusere følelsen av uro, stress og depresjon. Når du kjenner deg nede kan 30 minutter med rask gange få deg til å føle deg litt bedre!

5. Mindre verking i ledd

Å gå raske turer reduserer risikoen for leddsmerter og mer alvorlige saker som artroser. Går du 8-10 km hver uke er det store muligheter for at all verking forsvinner.

6. Bedre immunforsvar

Å gå raske turer er den beste medisinen mot vintersykdommer. En studie med mer enn 1000 menn og kvinner viser at de som gikk raske turer fem dager i uken, og minst 20 minutter hver gang, hadde 43 % færre sykedager enn de som trimmet en gang i uken eller mindre.

7. Holder aldersrelaterte sykdommer borte

Flere studier viser at å gå 45 minutter i uka kan være nok til å holde den aldersrelaterte sykdommen Alzheimers på avstand. Regelmessige spaserturer holder hjernen i gang og har også vist seg å gjøre eldre mennesker både gladere og mer fornøyde.

8. Bedre sex

Som vi vet er mosjon og seksuell aktivitet nært beslektet. En fersk studie blant kvinner mellom 45 og 55 år viste at det å gå en rask tur hver dag både økte sexlyst og tilfredsstillelse.

9. Sist men ikke minst – du trenger ikke engang powerwalking for å ha det bedre!

Det holder faktisk med å gå 1,2 km om dagen med en hastighet på 3-4 kilometer i timen for å oppnå en positiv helseeffekt. Slett ikke ille som du skulle kjenne deg litt lat!

Inspirert mer!
Følg vårt nyhetsbrev.

Icebug lager sko som redder verden fra hålke, hever baren for bærekraft i skobransjen og gjør det enklere å komme seg utendørs.

Fabriksstråket 35, 433 76 Jonsered, Sverige|+46 (0) 31-81 70 90|webshop@icebug.se

Vi bruker informasjonskapsler på dette nettstedet.