IcebugOpp fra sofaen og ut i skogen!

Med et kvarter om dagen vil vi inspirere til et grønnere liv – med Skogsbading!

Det å oppholde seg i skogen en stund, har en rekke fordeler for deg og kroppen din. Du blir for eksempel mindre stresset, får lavere blodtrykk og du blir i bedre humør. Du trenger ikke engang være blant trærne veldig lenge for å merke effekten.

Vi hos Icebug bruker mye tid i skogen. Det gjør også våre venner Cecilia og Peppe, som driver Holistic Training – et inspirasjonsfirma for trening og helse med fokus på helheten. Sammen har vi satt opp åtte punkter som handler om fine stunder i skogen. Stunder som de aller fleste kan gjennomføre uten problemer.

Vi kaller det skogskvarteret. 15 minutter om dagen i ditt eget tempo og i din egen favorittskog.

1. Lek!

Å bli voksen er å glemme hvordan man leker, sies det. Må det være sånn? Nei, sier vi. Spesielt ikke i skogen der ingen andre ser deg. Heng i greiner, klatre i trærne, hopp over stokker og gjør hva du vil. Skogen er det morsomste, beste og største gymet som noen gang er bygget.

2. Tillat deg å kjenne etter.

Ta av deg skoene en stund. La vannet fra en liten bekk sildre mellom tærne. Legg hendene på en grov trestamme, spis et blåbær og pust. Hverdagen er fylt av alt man må, og innimellom er det vanskelig å rekke å tenke på hvordan man har det eller hva man vil. 15 minutter i fred og ro løser kanskje ikke alt, men det er veldig mye triveligere enn å låse seg inn på toalettet og gråte en skvett.

3. Legg deg ned.

Har du noen gang tenkt at den fluffy mosen ser innbydende ut? Test, da vel! Å legge seg ned i skogen er noe helt annet enn å legge seg på sofaen. Du hører vinden, fuglene, ser trekronene og solstrålene. Bare ligg der og pust, lytt og kjenn. Bort flyr alle små bekymringer og inn sveiper en ubeskrivelig ro som bare skogen kan gi.

4. Spis ute.

At all mat smaker bedre utendørs, er sant. Gjør i stand noen brødskiver og litt drikke, og ta med deg barna, hunden, eller bare deg selv ut i det grønne. Legg maten på en stein. Der spiller det ingen rolle om det søles eller grises og om ikke alle klarer å sitte stille – og den friske luften fikser appetitten.

5. Sitt stille på en stubbe.

Vi mennesker må lære oss å bare være, igjen. Vårt råd er å gå ut i skogen og sette seg på en stubbe og bare sitte der og se rundt seg. Ingen telefon og ikke noe annet. Peppe og Cecilia sier det samme. Det kjennes kanskje litt vanskelig i starten, men når du begynner å få det til så kommer du til å savne den stubben. Til stillheten og dine egne uavbrutte tanker.

6. Skogsyoga.

Yoga er populært. Vi sier, go wild with it. Den indre roen og styrken du får av yogaen får en ny dimensjon med hjelp fra skogen. Ta med deg favorittstillingene dine og dra til skogs, enkelt og greit.

7. Lær deg et tre.

Å gå tur er noe de fleste gjør i ulik grad. Men ingen tur er så fantastisk som den som gjøres i skogen. Her kan du dessuten passe på å ta med deg noe som kan spises eller lære deg noe. Velg en liten runde og se hvilke trær du finner. All ære til gran, furu og bjørk – men ser du forskjell på osp, alm og rogn?

8. Vekk fra stien.

Hvorfor luske rundt på asfalten blant biler, eksos og røde trafikklys, når det finnes en grønn verden å sette føttene på? Og hvorfor bare løpe eller gå der det allerede går en sti? Sett føttene på mosen og blant granbar og løp der i stedet. Bra for både balanse og styrke.

For mer inspirasjon,
følg vårt nyhetsbrev.

Icebug lager sko som redder verden fra hålke, hever baren for bærekraft i skobransjen og gjør det enklere å komme seg utendørs.

Fabriksstråket 35, 433 76 Jonsered, Sverige|+46 (0) 31-81 70 90|webshop@icebug.se

Vi bruker informasjonskapsler på dette nettstedet.